Begroting 2021
portal

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening en automatisering

Informatievoorziening
Technische vernieuwingen blijven een aanjager van maatschappelijke ontwikkelingen. Dat zien we nadrukkelijk op het gebied van informatieverwerking. Wij positioneren ons als een slimme volger op dit terrein: we proberen op ons niveau kansen aan te pakken, vooral gericht op dienstverlening, initiatieven uit de lokale samenleving en bedrijfsvoering. Centraal staan bedrijfscontinuïteit van bestaande ICT- en informatievoorzieningen en het toepassen van wettelijke regels en het uitvoeren van afspraken (“samen organiseren”) die via de VNG zijn gemaakt.

Datagedreven sturen
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. We bouwen voort op de in 2019 en 2020 opgedane ervaringen.

Privacy en informatieveiligheid
Als gemeente zijn we schatbewaarder van een breed scala van data. Door het gebruik hiervan kunnen wij onze dienstverlening steeds verder verbeteren en optimaliseren. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) is het geldende normenkader voor informatiebeveiliging. De BIO sluit goed aan bij het programma “Zevenaar in control”, waar ook de focus ligt op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) en het risicomanagement.

Privacybescherming
We blijven voldoen aan de formele verplichtingen van de AVG. Privacy is een doorlopend proces dat zich steeds beter verankert binnen de organisatie, maar ook complex is, gezien de diversiteit van taken binnen de gemeente. Het  bewustzijn over het verwerken van persoonsgegevens neemt toe en daarmee ook het aantal vragen van burgers. Die handelen we correct af en we leren ervan voor onze eigen bedrijfsvoering.

Digitaal archiefbeheer
Het bewaren en toegankelijk houden van de digitale informatie krijgt meer nadruk in onze dagelijkse werkzaamheden. Een volgende stap in het digitaal archiefbeheer is de ontwikkeling onder de noemer "e-depot". Daarbij sluiten we aan bij projecten op dit gebied in de regio (Streekarchivariaat). Dit leidt in 2020 tot keuzes die vanaf 2021 in praktijk worden gebracht.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2020 10:23:42 met de export van 11/12/2020 10:05:37