Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Werkelijk 2008 | Werkelijk 2012 | Werkelijk 2016 | Begroting | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 0. Bestuur en ondersteuning |
Apparaatskosten (in € per inwoner)
640,00 | 640,00 | |||||||
De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld. |
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)
6,55 | 6,65 | |||||||
De huidige bezetting bedraagt 285 fte, op een totale formatie van 317 fte. De komende tijd neemt de bezetting met eigen medewerkers nog iets toe. We nemen meer afscheid van inhuur en externen, zodat de opgebouwde kennis in de organisatie wordt behouden |
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)
25,00 | 22,00 | |||||||
Het gaat hier om de inhuur als % van de loonsom; landelijk komt deze indicator in onze gemeentegrootteklasse uit op ± 20%. Onze doelstelling was aanvankelijk om onder het landelijk gemiddelde te blijven. |
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)
7,37 | 7,37 | |||||||
De formatie zoals die is vastgesteld in 2020 voor het begrotingsjaar 2021 bedraagt 317 fte. Zie ook de paragraaf bedrijfsvoering. |
Overhead (in % van totale lasten)
9,87 | 9,73 | |||||||
Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. De berekening van overhead sluit aan bij het taakveld 0.4 overhead. | ||||||||
Programma 1. Veiligheid |
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2018 | 2,00 | 1,30 | 2,30 | 2,90 | 2,10 | 2,00 | 2,00 | |
De afgelopen jaren laat het aantal diefstallen een schommelend beeld zien. Mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van de kadernota Integrale veiligheid denken wij dat het aantal de komende jaren licht gaat dalen en is de doelstelling dat deze onder het Gelders gemiddelde blijft. |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2018 | 4,10 | 2,90 | ||||||
Het is niet mogelijk om het cijfer voor geweldsmisdrijven zelf te berekenen uit de politiecijfers VNG. De 'codes' waar geweld bij genoemd worden zijn gefragmenteerd. Dit gaat van openlijke geweldpleging tegen personen, diefstal met geweld, winkeldiefstal met geweld, diefstal met geweld voertuig tot zakkenrollerij met geweld, allemaal geregistreerd op een aparte code. |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2018 | 5,00 | 4,10 | 9,00 | 7,00 | 4,60 | 3,10 | 3,10 | |
Het aantal vernielingen en beschadigingen neemt de laatste jaren af. In Gelderland is een duidelijke dalende trend te zien. Onze doelstelling is, mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van het integraal veiligheidsplan het aantal vernielingen de komende jaren niet te laten stijgen. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2019 | 102,00 | 81,00 | 49,00 | 75,00 | 75,00 | |||
De afgelopen jaren laat het aantal Halt-verwijzingen een schommelend beeld zien, tussen 72 (2015), 49 (2017) en 92 (2018). Dit komt ook doordat Halt beter aangesloten is bij de gemeente. De samenwerking is de afgelopen jaren verbeterd. Mogelijk dat het aantal doorverwijzingen daardoor ook is toegenomen ins de loop der jaren. In Gelderland ligt het aantal boven de 100. Onze doelstelling is om het aantal Halt-verwijzingen licht te laten dalen de aankomende jaren. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2018 | 1,70 | 0,60 | 0,70 | 1,00 | 1,30 | 1,00 | 1,00 | |
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners toont een wisselend beeld, maar schommelt rond de 1. In onze regio scoren met name Duiven en Westervoort minder goed. In Gelderland ligt de score de afgelopen 10 jaar rond de 2,0. Onze gemeente zit hier dus | ||||||||
Programma 3. Economie |
Functiemenging (%)
2019 | 53,60 | 47,60 | 48,90 | 49,80 | 48,90 | 47,00 | ||
Aangezien er de komende jaren veel woningen gebouwd worden in de gemeente Zevenaar, en de werkgelegenheid enigszins zal toenemen, verwachten we dat de FMI iets zal toenemen en daarna stabiliseren. |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2019 | 144,50 | 129,70 | 89,50 | 104,60 | 121,80 | 137,00 | 147,95 | |
We trekken de gemiddelde stijgende lijn van de afgelopen 11 jaar door. | ||||||||
Programma 4. Onderwijs |
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2018 | 2,50 | 0,90 | 0,81 | |||||
Deze cijfers en toelichting zijn overgenomen uit de Jaarstukken 2019. Er zijn nog geen actuele cijfers bekend. Van absoluut verzuim is sprake als leerplichtige jongeren tussen de 5 en 16 jaar of jongeren van 16 of 17 jaar, die vallen onder de kwalificatieplicht, niet zijn ingeschreven op school en ook niet zijn vrijgesteld van de inschrijvingsplicht. De periode aanduiding 2017, staat voor het schooljaar 2017-2018. Het aantal leerplichtigen met absoluut verzuim, op basis van de waarden www.waarstaatjegemeente.nl ligt in Zevenaar (0,9) lager dan het provinciale (1,9) en het landelijke niveau (0,9%). |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2018 | 22,00 | 23,00 | 22,92 | 20,00 | ||||
Deze cijfers en toelichting zijn overgenomen uit de Jaarstukken 2019. Er zijn nog geen actuele cijfers over schooljaar 2018-2019 bekend. We spreken van ongeoorloofd verzuim als leerplichtige leerlingen meer dan 16 uur gedurende 4 opeenvolgende lesweken verzuimen. Landelijk is in schooljaar 2017-2018, het relatief verzuim 23%. In Zevenaar is het relatief verzuim in schooljaar 2017-2018 met 8% gedaald naar 23%. (Provinciaal gemiddelde in schooljaar 2017-2018 is 22%). |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2018 | 1,80 | 1,50 | 3,50 | 3,00 | 1,50 | |||
Deze cijfers en toelichting zijn overgenomen uit de Jaarstukken 2019. Er zijn nog geen actuele cijfers over schooljaar 2018-2019 bekend. De bovenstaande waarden hebben betrekking op (de voorlopige cijfers) het schooljaar 2017-2018 bron: www.waarstaatjegemeente.nl. Het landelijke gemiddelde voor het aantal voortijdig schoolverlaters (vsv) per onderwijssoort is voor het schooljaar 2017-2018 door het ministerie definitief vastgesteld op 1,9%. De gemeente Zevenaar (1,64%) maakt deel uit van de RMC-regio Arnhem-Nijmegen. De RMC-regio laat in schooljaar 2017-2018 nog een lichte stijging zien van het aantal VSV-ers. Schooljaren %16-17 %17-18 %18-19 | ||||||||
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie |
Niet sporters (%)
2016 | 46,80 | 50,40 | 50,40 | 48,50 | ||||
Deze beleidsindicator geeft het percentage niet-wekelijkse sporters ten opzichte van de bevolking van 19 jaar en ouder aan. Het gaat hierbij om inwoners van 19 jaar en ouder die niet minstens één keer per week aan sport doen. Wij scoren op deze indicator iets slechter dan de provinciale score. | ||||||||
Programma 6. Sociaal domein |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2018 | 5,00 | 5,00 | 5,00 | |||||
Op basis van het beleidsplan vergelijken we dit kengetal niet met Gelderland, maar met Nederland. Vergeleken met dit landelijk gemiddelde (van 7%) ligt gemeente Zevenaar hier onder. Echter, ons beleid is en blijft scherp gericht op het voorkomen van achterstanden bij kinderen. |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2018 | 2,00 | 3,00 | 1,00 | 1,00 | ||||
Het percentage werkloze jongeren ligt in gemeente Zevenaar boven het Gelders gemiddelde (2%) en het landelijk gemiddelde (2%). De verschillen zijn klein, een beleidsmatige verklaring voor deze (kleine) verschillen hebben we niet. |
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2019 | 786,50 | 671,40 | 661,00 | 691,00 | ||||
Het aantal beschikbare banen per 1000 inwoners verschilt, in vergelijking met onze gemeente ligt het Gelders percentage hoger. Ook het landelijk percentage (792,1) ligt hoger. Dit zijn de meest recente beschikbare gegevens uit de database waarstaatjegemeente.nl ten tijde van aanlevering. Gemeten in 2019, dus voor de uitbraak van Corona. De arbeidsmarkt kan per regio in Nederland sterk verschillen: zowel in kwalitatief als in kwantitatief opzicht. Deze regionale verschillen, verklaren ook het verschil in deze cijfers. |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)
2019 | 61,00 | 82,00 | ||||||
De cijfers van deze indicator zijn ten opzichte van de jaarrekening 2019 nog niet geactualiseerd op waarstaatjegemeente.nl. Daarom ziet u dezelfde getallen en leest u grotendeels dezelfde toelichting op deze getallen als in de jaarrekening 2019. Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken: 1. Zevenaar kent ten opzichte van Gelderland een meer vergrijsde populatie. Vergrijzing blijkt een voorspeller voor Wmo gebruik. Het aantal mensen in Zevenaar dat hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig heeft, is daardoor hoger. 2. In de gemeente Zevenaar zijn veel soorten van zorg en ondersteuning vanuit de Wmo als maatwerk georganiseerd. Er zijn (grote) gemeenten in Gelderland die vormen van zorg en ondersteuning als algemene voorziening hebben georganiseerd die in Zevenaar als maatwerk worden ingezet. Hulp bij het Huishouden is hier een voorbeeld van. Diverse (grote) gemeenten hebben dit als algemene voorziening georganiseerd. Aangezien er binnen de Wmo veel gebruik wordt gemaakt van Hulp bij het Huishouden heeft dit een verlagend effect op het Gelders gemiddelde. In Zevenaar hebben we Hulp bij het Huishouden georganiseerd als maatwerkvoorziening. Deze keuze verklaart voor een deel dat Zevenaar meer cliënten met een maatwerkarrangement Wmo kent. De hoogte van het aantal maatwerkarrangementen per 1000 inwoners bepaalt niet alleen de kosten die gemaakt worden voor de Wmo. Tijdens de presentatie op 11 december 2019 lieten wij u zien dat de gemiddelde kosten Wmo per inwoner in Zevenaar op €219 liggen. Daarmee lagen de kosten in 2018 in lijn met het Gelders gemiddelde (€217). Wij willen de kosten voor de Wmo op het Gelders gemiddelde houden. Daarom hebben we in het beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Participatiewet 2020-2023 de volgende doelstelling opgenomen: “Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland”. Daarnaast zien we dat het aantal cliënten met een maatwerkarrangement Wmo ten opzichte van 2018 is gestegen. Naast de vergrijzing in Zevenaar is de invoering van het abonnementstarief en de daaruit voortvloeiende aanzuigende werking een belangrijke verklaring. |
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2018 | 1,00 | 0,00 | 0,80 | |||||
In 2018 zijn er 20 jongeren voor de rechter verschenen (in procenten was dit zo laag, dat er naar 0 is afgerond). Een jongere kan dan jeugdreclassering opgelegd krijgen. Hierbij zien we een verband met de 15 trajecten die in de eerste helft van 2019 zijn gestart. Zie de vorige indicator die gaat over jeugdreclassering. Ons beleid richt zich zoals al benoemd op het inzetten van jeugdhulp en een regionale en lokale aanpak Samen Veilig. Maar ook organiseert de gemeente preventievere activiteiten. Enkele voorbeelden zijn: inzet van HALT voorlichtingslessen op de scholen, de aanpak voortijdig schoolverlaten, de aanpak op aansluiting onderwijs en de arbeidsmarkt. |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2019 | 1,10 | 1,20 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | |||
Het gemeentelijk beleid richt zich op het voorkomen van jeugdbeschermingsmaatregelen, maar ziet er ook op toe, dat als deze maatregel wel wordt opgelegd door de rechter, dat deze kwalitatief goed wordt uitgevoerd. |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2019 | 10,60 | 13,10 | 10,10 | 12,80 | 12,40 | |||
Zowel de stijging in volume als de toename van complexiteit per casus is een landelijke trend. Hiervoor gaven wij u al eerder de volgende oorzaken aan: • Afnemende tolerantie voor afwijkend gedrag of ontwikkeling. Er zijn een aantal variabelen (wetenschappelijk aangetoond dat deze bijdragen aan instroom jeugdhulp) te noemen waardoor Zevenaar hoger scoort op gebruik jeugdhulp dan het Gelders gemiddelde: Ook hier richt het gevoerde beleid zich op het voorkomen van de inzet van jeugdhulp en een zo kort en licht als mogelijke inzet ervan. |
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2019 | 0,30 | 0,40 | 0,00 | 0,30 | 0,30 | |||
Wanneer jongeren voor de rechter moeten verschijnen, kunnen ze jeugdreclassering opgelegd krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk, het gedrag van de jongere te veranderen en recidive te voorkomen. In de eerste helft van 2019 waren er dat voor Zevenaar 15. |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2018 | 223,60 | 202,00 | 204,20 | |||||
Het aantal lopende re-integratievoorzieningen verschilt in enige mate met provincie Gelderland. En in duidelijke mate vergeleken met Nederland (305,2 in 2018). Het verschil zou verklaard kunnen worden door beleidsverschillen: wij werken veel met loonkostensubsidies. Dat kan gevolgen hebben voor de telling lopende re-integratievoorzieningen en dit zou het verschil kunnen verklaren. |
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2019 | 68,70 | 65,50 | 65,70 | 65,20 | 63,30 | |||
Het cijfer netto arbeidsparticipatie geeft aan hoeveel procent van de beroepsgeschikte bevolking ook daadwerkelijk een betaalde baan heeft. Werklozen worden hierin dus niet meegeteld. Het cijfer van de gemeente Zevenaar ligt in de buurt van de provincie Gelderland, de verschillen zijn klein. Vergeleken met landelijk (2019: 68,8%) zijn eveneens de verschillen klein. Derhalve is een passende beleidsmatige verklaring van de (kleine) verschillen lastig te geven. |
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2019 | 319,50 | 292,00 | 334,60 | |||||
Het aantal personen met een bijstandsuitkering per 1000 inwoners ligt lager in gemeente Zevenaar in vergelijk met het Gelders aantal. Vergeleken met Nederland (373,9) is het vergelijk met Zevenaar (nog) gunstiger. Ons beleid is er op gericht om -als het even kan , te voorkomen dat mensen een beroep moeten doen op bijstand. | ||||||||
Programma 7. Volksgezondheid en milieu |
Hernieuwbare elektriciteit (%)
2018 | 9,50 | 3,80 | 0,10 | 1,60 |
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2018 | 123,00 | 136,00 | 148,00 | 135,00 | 95,00 | 86,00 | ||
Begin 2019 is het inzamelsysteem voor restafval en Groente-, Fruit- en Tuinafval (GFT) gewijzigd. Dit heeft geleid tot veel minder restafval per inwoner. Een daling van 136 kg naar 101 kg. | ||||||||
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Demografische druk (%)
2020 | 73,60 | 79,90 | 68,70 | 75,90 | 79,40 |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2020 | 712,00 | 693,00 | 716,00 | 716,00 | ||||
Deze beleidsindicator is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. De waarde kan daardoor licht afwijken van andere publicaties. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2020 | 779,00 | 802,00 | 825,00 | 825,00 | ||||
Deze beleidsindicator is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. De waarde kan daardoor licht afwijken van andere publicaties. |
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2019 | 243,00 | 197,00 | 223,00 | 223,00 | ||||
Deze beleidsindicator is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. De waarde kan daardoor licht afwijken van andere publicaties. |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2019 | 9,80 | 8,70 | 4,30 | 6,00 | 10,00 | |||
De woningmarkt is aangetrokken. De regio heeft te maken met een autonome groeiopgave, een bestaand woningtekort en kent hoge binnenkomende migratie vanuit binnen- en buitenland door haar positie als aantrekkelijke regio met hoogwaardige kennisinstellingen. De groeivraag blijft (ook) hoog in Zevenaar, de prognose uit 2019 laat tenminste tot 2040 een huishoudens groei zien. De productie neemt toe in Zevenaar. In 2018 zijn 112 nieuwbouwwoningen opgeleverd en 2019 zijn er 195 nieuwbouwwoningen opgeleverd. |