Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Primitieve begroting 2020-2023 | 91.849 | 89.514 | 87.312 | 87.955 | 87.905 |
1e Voortgangsrapportage 2020 | -3.331 | 393 | 1.299 | 172 | 172 |
Wijziging tot de begroting 2021-2024 | 0 | -549 | -549 | -549 | -549 |
Totale baten tot de begroting | 88.519 | 89.358 | 88.062 | 87.578 | 87.528 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 3.265 | 3.556 | 3.181 | 3.721 |
Wijziging geldigheidsduur reisdocumenten | 0 | -307 | -307 | -307 | -134 |
Dividend Vitens | 0 | -35 | -35 | 0 | 0 |
Aanpassing Algemene uitkering aan meicirculaire 2020 | 0 | 3.140 | 3.660 | 3.250 | 3.620 |
Actualisatie kapitaallasten MJB 2021-2024 | 0 | -6 | -6 | -6 | -9 |
Precariobelasting kabels en leidingen | 0 | 229 | 0 | 0 | 0 |
Salarissen ambtelijke organisatie | 0 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Inflatie opbrengsten belastingen | 0 | 212 | 212 | 212 | 212 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 0 | 0 | 48 | 96 |
OZB-woningen areaaluitbreiding | 0 | 0 | 0 | 48 | 96 |
5. Coronaeffecten | 0 | 338 | 0 | 0 | 0 |
Oninbaar en kwijtschelding 2021 | 0 | 28 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerbelasting | 0 | -50 | 0 | 0 | 0 |
Tweede compensatiepakket coronacrisis | 0 | 360 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde baten | 0 | 3.603 | 3.556 | 3.229 | 3.817 |
Totale baten in deze begroting | 88.519 | 92.961 | 91.618 | 90.807 | 91.345 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2020-2023 | 27.704 | 24.432 | 23.286 | 22.833 | 22.784 |
1e Voortgangsrapportage 2020 | -1.812 | 714 | 1.334 | 700 | 700 |
Wijzigingen tot de begroting 2021-2024 | 0 | -3.426 | -3.426 | -3.426 | -3.426 |
Totale lasten tot de begroting | 25.892 | 21.719 | 21.193 | 20.107 | 20.058 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 1.711 | 1.385 | 1.543 | 1.850 |
Wijziging geldigheidsduur reisdocumenten | 0 | -107 | -107 | -107 | -109 |
Bijdrage SDL voor I&A / Inkoop | 0 | 205 | 205 | 205 | 205 |
Stelpost inflatie 2021 | 0 | 1.079 | 1.079 | 1.079 | 1.079 |
Aanpassing Algemene uitkering aan meicirculaire 2020 | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Stelpost groei 2021-2024 | 0 | 350 | 450 | 550 | 660 |
Actualisatie kapitaallasten MJB 2021-2024 | 0 | 309 | 133 | 191 | 390 |
Wijzigingen grex Zevenaar Oost Bedrijven obv herziening 01-01-2020 | 0 | -47 | -47 | -47 | -47 |
Salarissen ambtelijke organisatie | 0 | 199 | 199 | 199 | 199 |
Vergoedingen raad- en commissieleden | 0 | 24 | 24 | 24 | 24 |
Salarissen College van B&W | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen grex Zevenaar Oost Wonen obv herziene grex 01-01-2020 | 0 | -64 | -64 | -64 | -64 |
Wijzigingen grex Babberich obv herziene grex 01-01-2020 | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Dekkingsplan - Stelpost inflatie 2021 | 0 | -262 | -512 | -512 | -512 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 70 | 74 | 109 | 109 |
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 0 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Investeringen openbare werken | 0 | 20 | 24 | 24 | 24 |
Versterking regionale samenwerking regio Arnhem Nijmegen | 0 | 35 | 35 | 70 | 70 |
3. Nieuw beleid | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
Formatie afhandeling WOB-verzoeken (niet gehonoreerd) | 0 | 120 | 120 | 0 | 0 |
Ambtelijke capaciteit Turmac Cultuurfabriek (niet gehonoreerd) | 0 | 106 | 106 | 106 | 106 |
Toiletvoorziening zwem- en viswater Breuly | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
Dekkingsplan - Formatie afhandeling WOB-verzoeken | 0 | -120 | -120 | 0 | 0 |
Dekkingsplan - Ambtelijke capaciteit Turmac Cultuurfabriek | 0 | -106 | -106 | -106 | -106 |
5. Coronaeffecten | 0 | 110 | 0 | 0 | 0 |
Oninbaar en kwijtschelding 2021 | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medewerkers voor thuiswerkfaciliteiten | 0 | 61 | 0 | 0 | 0 |
Extra schoonmaakkosten | 0 | 40 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 1.891 | 1.460 | 1.653 | 1.960 |
Totale lasten tot de begroting | 25.892 | 23.610 | 22.654 | 21.760 | 22.018 |
Resultaat voor bestemming | 62.627 | 69.350 | 68.964 | 69.047 | 69.328 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2020-2023 | 1.186 | 698 | 711 | 122 | 122 |
1e Voortgangsrapportage 2020 | 775 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2021-2024 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2021-2024 | 3.000 | -9 | 17 | -11 | -11 |
Totaal onttrekkingen reserves | 4.990 | 689 | 729 | 111 | 111 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2020-2023 | 1.826 | 1.606 | 358 | 358 | 358 |
1e Voortgangsrapportage 2020 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2021-2024 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2021-2024 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 4.883 | 1.606 | 358 | 358 | 358 |
Saldo reserve mutaties | 108 | -918 | 370 | -247 | -247 |
Resultaat na bestemming | 62.735 | 68.433 | 69.334 | 68.800 | 69.081 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Wijziging geldigheidsduur reisdocumenten
In 2014 is besloten om de geldigheidsduur van reisdocumenten voor personen ouder dan 18 jaar van 5 jaar te verhogen naar 10 jaar. Het effect van deze maatregel wordt nu zichtbaar. Tevens is besloten dat de gemeente geen leges meer in rekening mag brengen voor de vermissing van documenten. Deze maatregelen leveren voor de jaren 2021 tot en met 2023 een negatief effect op van € 200.000. Omdat in 2024 een groot aantal reisdocumenten verlopen, is het nadeel voor dat jaar € 25.000.
Bijdrage SDL voor I&A / Inkoop
Uitgangspunten voor de begroting van de RID zijn de vastgestelde I-visie en I-strategie. Volgens deze begroting gaat de gemeente Zevenaar in 2021 € 2.484.000 betalen. De ramingen zijn verhoogd met voornamelijk de reguliere loon- en prijsindex. Daarnaast heeft met ingang van 2020 een verschuiving plaatsgevonden van 0,8 fte voor informatiebeveiliging van de RSD naar de RID. Voor de SDL als totaal heeft deze verschuiving geen effect. De bijdrage aan de SDL voor team inkoop in 2021 is becijferd op € 137.000.
Stelpost inflatie 2021
De Algemene Uitkering is gebaseerd op prijspeil 2021. Dit betekent dat bij alle andere begrotingsposten rekening moet worden gehouden met een prijsstijging (inflatie). Deze wordt geraamd op € 774.000. Daarnaast houden we rekening met verhoging van de eigen inkomsten. De stijging van de inkomsten wordt ook gebruikt om de inflatiestijging bij de uitgaven te dekken. Deze stijging van € 305.000 wordt opgeteld bij de stelpost. De stelpost is ingezet voor salarisstijging bij personeel en bestuur voor € 567.000. Het restant wordt ingezet voor overige kostenstijgingen.Door de raad is besloten om een deel van de stelpost in te zetten voor het dekkingsplan.
Dividend Vitens
Vitens voldoet niet aan de continuïteitsdoelstelling van een solvabiliteit van minimaal 30% Conform het financieel beleid is daarom in 2020 geen dividend uitgekeerd. De financiële ratio’s van de onderneming staan onder druk door verplichte verlaging van het toegestane bedrijfsresultaat en het hogere investeringsniveau. Ook voor de komende jaren is de verwachting dat Vitens geen dividend uit keert. In relatie tot deze ontwikkelingen onderneemt Vitens acties om op de middellange termijn weer perspectief te krijgen op verbetering van de financiële ratio’s en de dividenduitkering die daarmee samenhangt.
Aanpassing Algemene uitkering aan meicirculaire 2020
Het effect van de meicirculaire 2020 op de begroting 2021 - 2024 bedraagt voor het jaar 2021 ca. € 3.140.000, oplopend naar ca. € 3.620.000 in 2024.De analyse van deze bedragen luidt als volgt:- Accresontwikkeling: 2021 € 1.420.000; 2024 € 2.440.000.- Opschalingskorting: 2021 € 0; 2024 -/- € 320.000.- Ontwikkeling uitkeringsbasis: 2021 -/- € 440.000; 2024 -/- € 1.070.000.- Chronisch medicijngebruik: 2021 € 550.000; 2024 € 640.000.- Ouders met langdurig psychisch medicijngebruik: 2021: € 530.000; 2024 € 490.000.- Overige hoeveelheidsverschillen: 2021 € 350.000; 2024 € 660.000.- Participatie: 2021 € 70.000; 2024 € 40.000.- Voogdij/18+: 2021: € 600.000; 2024 € 600.000.- Inburgering: 2021: € 60.000; 2024 € 140.000.Totaal 2021 € 3.140.000; 2024 € 3.620.000.Een deel van het accres en de extra gelden wegens Voogdij/18+ en het medicijngebruik zijn mede bedoeld ter compensatie van kostenstijgingen op programma 6 Sociaal domein.
Stelpost groei 2021-2024
De post “Overige hoeveelheidsverschillen” in de Algemene Uitkering wordt geheel veroorzaakt door een stijging van de woningbouwaantallen. De inkomsten vanuit de Algemene Uitkering zijn dus verhoogd vanwege de stijgende woningbouw. De kosten in de meerjarenbegroting zijn echter niet gecorrigeerd voor stijgende aantallen woningen en als gevolg daarvan stijgende aantallen inwoners. Door het opnemen van deze stelpost houden we hiermee rekening. Momenteel zijn wij bezig met het concretiseren van de verdeling van deze stelpost. Een voorstel hiervoor wordt voorgelegd aan de raad.
Actualisatie kapitaallasten MJB 2021-2024
Er is een actualisatie gemaakt van de kapitaallasten. De effecten hiervan zijn verwerkt in de begroting.
Wijzigingen grex Zevenaar Oost Bedrijven obv herziening 01-01-2020
De herziene grondexploitatie Zevenaar Oost Bedrijven per 01-01-2020 is in voorliggende begroting verwerkt. Het effect van de doorberekening van interne uren en rente vanuit het concern heeft voor het jaar 2021 een positief effect. Voor de jaren daarna zijn deze negatief. Dit komt doordat er minder interne uren kunnen worden doorbelast aan de grondexploitatie wat enerzijds verband houdt met een lagere inspanning omdat de plannen ver gevorderd zijn en daardoor minder uren nodig. Anderzijds heeft het ook te maken met een accentverschuiving van inzet van interne medewerkers naar externe inhuur. De laatste blijkt meer noodzakelijk doordat eigen medewerkers meer worden ingezet op andere (niet-grex) taken en projecten. Het effect van een lagere doorbelasting van interne uren bedraagt structureel € 76.000,-De lagere doorbelasting van rente vanaf 2022 heeft te maken met het verlagen van de boekwaarde van de grex door de grondverkopen. Hierdoor kan minder rente worden toegerekend aan de grex en dienen meer rentelasten te worden toegerekend aan andere taakvelden binnen de begroting. Het effect van de doorbelasting van rente is structureel en bedraagt € 143.000 positief in 2021 maar wordt daarna negatief van gemiddeld € 40.000,-.Deze lagere doorbelastingen hebben een positief effect op de grondexploitaties (wat reeds verwerkt is in het jaarrekeningresultaat 2019) maar een negatief gevolg voor het saldo van de meerjarenbegroting.
Precariobelasting kabels en leidingen
Op basis van de meest actuele opgave van Netwerkbedrijf Liander wordt de opbrengst van precariobelasting op kabels en leidingen in 2021 € 2.291.000.
Salarissen ambtelijke organisatie
De salarissen worden geraamd per afdeling op basis van de vastgestelde formatie. De loonkosten in 2021 worden 1.25% hoger door salarisverhogingen uit de huidige CAO met de looptijd tot 1-1-2021. Daarnaast zijn de salarissen geïndexeerd met 1,5%. De stijging wordt voor een deel gecompenseerd door aframing van de bij de kaderbrief opgevoerde stelpost voor inflatie.
Vergoedingen raad- en commissieleden
De indexatie van de maandelijkse vergoeding voor raads- en commissieleden is gebaseerd op een nieuwe systematiek, vastgelegd in het nieuwe rechtspositiebesluit voor decentrale politieke ambtsdragers.
Salarissen College van B&W
De raming voor salarissen en overige vergoedingen voor het college wordt op de juiste hoogte gebracht. De stijging wordt gecompenseerd door aframing van de bij de kaderbrief 2021 opgevoerde stelpost voor inflatie.
Inflatie opbrengsten belastingen
De belastingen worden in 2021 verhoogd met 1,7% inflatie.
Wijzigingen grex Zevenaar Oost Wonen obv herziene grex 01-01-2020
De herziene grondexploitatie Zevenaar Oost Wonen per 01-01-2020 is in voorliggende begroting verwerkt. Het effect van de doorberekening van interne uren en rente vanuit het concern heeft voor de jaren 2021 en verder een negatief effect. Dit komt doordat er minder interne uren kunnen worden doorbelast aan de grondexploitatie wat enerzijds verband houdt met een lagere inspanning omdat de plannen ver gevorderd zijn en daardoor minder uren nodig. Anderzijds heeft het ook te maken met een accentverschuiving van inzet van interne medewerkers naar externe inhuur. De laatste blijkt meer noodzakelijk doordat eigen medewerkers meer worden ingezet op andere (niet-grex) taken en projecten. Het effect van een lagere doorbelasting van interne uren bedraagt structureel € 36.000,-De lagere doorbelasting van rente vanaf 2021 heeft te maken met het verlagen van de boekwaarde van de grex door de versnelde grondverkopen van de afgelopen jaren en in komende tijd. Hierdoor kan minder rente worden toegerekend aan de grex en dienen meer rentelasten te worden toegerekend aan andere taakvelden binnen de begroting. Het effect van de lagere doorbelasting van rente is structureel en bedraagt € 188.000 in 2021 en neemt daarna geleidelijk af.Deze lagere doorbelastingen hebben een positieve invloed op de grondexploitaties (wat reeds verwerkt is in het jaarrekeningresultaat 2019) maar een negatief gevolg voor het saldo van de meerjarenbegroting.
Wijzigingen grex Babberich obv herziene grex 01-01-2020
De herziene grondexploitatie Middag Oost & Zwanenwaay per 01-01-2020 is in voorliggende begroting verwerkt. Het effect van de doorberekening van interne uren en rente vanuit het concern heeft voor de jaren 2021 en verder een negatief effect. Dit komt doordat er minder interne uren kunnen worden doorbelast aan de grondexploitatie wat enerzijds verband houdt met een lagere inspanning omdat de plannen ver gevorderd zijn en daardoor minder uren nodig. Anderzijds heeft het ook te maken met een accentverschuiving van inzet van interne medewerkers naar externe inhuur. De laatste blijkt meer noodzakelijk doordat eigen medewerkers meer worden ingezet op andere (niet-grex) taken en projecten. Het effect van een lagere doorbelasting van interne uren bedraagt structureel € 11.000,-De lagere doorbelasting van rente vanaf 2021 heeft te maken met het verlagen van de boekwaarde van de grex door grondverkopen van de afgelopen jaren en in komende tijd. Hierdoor kan minder rente worden toegerekend aan de grex en dienen meer rentelasten te worden toegerekend aan andere taakvelden binnen de begroting. Het effect van de lagere doorbelasting van rente is structureel en bedraagt ca. € 32.000 in 2021 en verder.Deze lagere doorbelastingen hebben een positieve invloed op de grondexploitaties (wat reeds verwerkt is in het jaarrekeningresultaat 2019) maar een negatief gevolg voor het saldo van de meerjarenbegroting.
Dekkingsplan - Stelpost inflatie 2021
In het kader van het dekkingsplan is besloten om de stelpost inflatie 2021 te laten vervallen. Deze dekking gaat volledig in vanaf 2022, in 2021 voor 50%.
2. Actualisatie bestaand beleid
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren
Bij de jaarrekening 2019 is gebleken dat de storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren structureel te laag begroot is. Voornamelijk doordat de storting niet is aangepast op stijgende belastingopbrengsten. Daarom wordt vanaf 2020 een percentage (0,5%) van de belastingopbrengsten gestort in de voorziening.
Investeringen openbare werken
De aankomende jaren dienen we groot materieel te vervangen wegens technische levensduur. Daarnaast zijn er extra investeringen nodig in 2021 ten behoeve van de bedrijfsvoering, niet zijnde vervanging van huidig materieel. Dit resulteert in hogere afschrijvingslasten vanaf het jaar 2022, oplopend tot € 37.000 per jaar vanaf 2024.Uit een inventarisatie van ons klein materieel is gebleken dat het exploitatiebudget voor vervanging structureel € 20.000 te laag is. Klein materieel (onder € 25.000 ) wordt niet geinvesteerd en afgeschreven, maar komt direct ten laste van het exploitatiebudget.
OZB-woningen areaaluitbreiding
Aanvankelijk was op deze post al rekening gehouden met de verwachte waardeontwikkeling van de woningen en met de stijging van het woningaantal in de jaren 2020 en 2021. Door middel van deze aanpassing worden ook de gevolgen van de geplande woningbouw in de jaren 2022 en 2023 verwerkt.
Versterking regionale samenwerking regio Arnhem Nijmegen
Sinds het voorjaar van 2019 loopt een proces om te komen tot versterking van de samenwerking in de regio Arnhem Nijmegen. De nieuwe opzet betekent voor Zevenaar op termijn een stijging van de jaarlijkse bijdrage met € 70.000. In de eerste twee jaren draagt de provincie de helft van de kosten van het op te sterten bedrijfsbureau.
3. Nieuw beleid
Formatie afhandeling WOB-verzoeken (niet gehonoreerd)
Voor de afhandeling en afdoening van WOB (Wet openbaarheid van bestuur) en AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) verzoeken is binnen de gehele organisatie onvoldoende capaciteit beschikbaar. De afhandeling van het stijgend aantal Wob-verzoeken met veelal een bezwaar- en beroepsprocedure, legt een zware druk op de capaciteit van het gehele ambtelijk apparaat. Wij vragen tijdelijke capaciteit aan voor 2021 en 2022. Dit gaat om 1,5 fte (op schaal 10) Evenwel is behoefte aan een structurele oplossing voor het borgen van de afdoening van deze verzoeken. Door de raad is besloten om dit voorstel op te nemen in het dekkingsplan en daarmee niet te honoreren.
Ambtelijke capaciteit Turmac Cultuurfabriek (niet gehonoreerd)
Met de realisatie van het bouwproject Turmac Cultuurfabriek gaan taken vanuit de projectorganisatie over naar de gemeente Zevenaar als eigenaar en verhuurder van het gebouw. Per 1 januari 2021 dragen wij, afhankelijk van de voortgang van het proces, de exploitatie en het beheer over aan Ataro B.V. . De ambtelijke organisatie behoudt structureel taken gerelateerd aan de Turmac Cultuurfabriek. Het gaat onder meer om publiekrechtelijke taken als toezicht en handhaving, verantwoorden staatssteun en aanpassen contracten. Gelet op de complexiteit van de rollen en belangen op verschillende gemeentelijke terreinen is het plan om een centrale functionaris / accounthouder aan te stellen. Door de raad is besloten om dit voorstel op te nemen in het dekkingsplan en daarmee niet te honoreren.
Toiletvoorziening zwem- en viswater Breuly
In 2019 heeft de raad een motie aangenomen voor een onderzoek naar de mogelijkheden van een toiletvoorziening bij waterplas de Breuly. Vanuit de gebruikers van het zwemwater is daar duidelijk behoefte aan. Voor het realiseren van een toiletvoorziening is een investering nodig van € 40.000,-. De vrienden van de Breuly hebben aangekondigd de exploitatie ( onderhoud, schoonmaken en openen en sluiten van de voorziening) niet voor hun rekening te willen nemen. Daarom is er een structurele post opgenomen van €10.000,- per jaar voor het onderhoud van het gebouw.
Dekkingsplan - Formatie afhandeling WOB-verzoeken
In het kader van het dekkingsplan is besloten om het voorstel voor extra formatie in verband met WOB-verzoeken niet te honoreren.
Dekkingsplan - Ambtelijke capaciteit Turmac Cultuurfabriek
In het kader van het dekkingsplan is besloten om het voorstel voor ambteljke capaciteit Turmac Cultuurfavriek niet te honoreren.
5. Coronaeffecten
Oninbaar en kwijtschelding 2021
We verwachten als gevolg van de Corona-crisis € 144.000 extra kosten voor oninbaar en kwijtschelding gemeentelijke belastingen. De kosten verrekenen wij in de tarieven Afvalstoffenheffing, Rioolheffing, OZB en Hondenbelasting.
Parkeerbelasting
In 2021 verwachten wij minder parkeergelden binnen te krijgen als gevolg van de Corona-crisis.
Bijdrage aan medewerkers voor thuiswerkfaciliteiten
Om het thuiswerken vanuit de werkgever te faciliteren verstrekken wij € 500 per medewerker, uitgaande van 244 medewerkers. De helft komt voor rekening van 2020, de andere helft voor 2021.
Extra schoonmaakkosten
Voor 2021 houden we rekening met incidenteel extra schoonmaakkosten van het gemeentehuis en de werkplekken. Contactpunten zoals de koffiecorners en kopieerruimten, bureaus en toiletten worden vaker gereinigd.
Tweede compensatiepakket coronacrisis
Gezien de toegenomen financiële druk bij gemeenten door corona heeft het kabinet besloten de oploop in de opschalingskorting voor gemeenten in de jaren 2020 en 2021 incidenteel te schrappen. Dit leidt tot een incidentele verhoging van de Algemene uitkering uit het gemeentefonds in het jaar 2021 voor onze gemeente van ca. € 360.000.
Toelichting mutaties reserves
1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie kapitaallasten MJB 2021-2024
Er is een actualisatie gemaakt van de kapitaallasten. De effecten hiervan zijn verwerkt in de begroting.
6. Herstelplan
Creëeren bestemmingsreserve Corona-herstelplan
Voor het Herstelplan Zevenaar, sociaaleconomische injectie, is maximaal € 3.000.000 vanuit de gemeente beschikbaar gesteld. Met deze wijziging wordt € 3.000.000 overgeboekt van de algemene reserve naar de nieuwe bestemmingsreserve Corona-herstelplan. Vanuit deze bestemmingsreserve dekken wij de kosten uit het herstelplan.