Begroting 2021
portal

6. Sociaal domein

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Baten

Primitieve begroting 2020-2023

11.271

11.163

11.163

11.163

11.163

1e Voortgangsrapportage 2020

297

0

84

0

0

Wijziging tot de begroting 2021-2024

0

0

0

0

0

Totale baten tot de begroting

11.568

11.163

11.247

11.163

11.163

Mutaties in deze begroting (baten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

1.594

694

-6

-406

Actualiseren Budgetten Inkomensvoorziening (BUIG)

0

1.585

685

-15

-415

Actualisering huuropbrengsten locaties kinderopvang

0

9

9

9

9

Totaal gemuteerde baten

0

1.594

694

-6

-406

Totale baten in deze begroting

11.568

12.757

11.941

11.157

10.757

Lasten

Primitieve begroting 2020-2023

55.883

54.821

54.107

53.481

53.481

1e Voortgangsrapportage 2020

1.454

-597

-701

-647

-647

Wijzigingen tot de begroting 2021-2024

-14

1.478

1.478

1.478

1.478

Totale lasten tot de begroting

57.323

55.702

54.883

54.312

54.312

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

3.653

2.777

2.237

2.014

Gevolgen nieuwe tarieven Wmo

0

420

420

420

420

Bijdrage Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Centraal Gelderland

0

25

25

25

25

Bijdrage aan de GR SDL / RSD

0

-85

-7

-7

-7

Actualiseren diverse budgetten minimabeleid

0

205

105

105

105

Actualiseren Budgetten Inkomensvoorziening (BUIG)

0

2.189

1.289

539

139

Bijdrage aan de BVO DRAN

0

129

229

346

432

Stijging tarieven 2021 Wmo en Jeugd

0

668

668

668

668

Actualisatie kapitaallasten MJB 2021-2024

0

-2

-136

26

75

Invoering nieuwe Wet Inburgering

0

58

128

141

141

Aanpassingen Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

0

72

72

0

0

Actualiseren budget Participatiewet

0

-27

-16

-26

16

2. Actualisatie bestaand beleid

0

-200

-200

-200

-200

Invoering nieuw lokaal maatwerkproduct

0

-200

-200

-200

-200

5. Coronaeffecten

0

2.645

1.975

1.000

0

Oninbaar en kwijtschelding 2021

0

100

0

0

0

Inkomensregelingen

0

675

575

290

0

Meerkosten sociaal domein gerelateerd aan corona

0

1.870

1.400

710

0

6. Herstelplan

119

140

165

67

0

Ondersteuning verenigingsleven

0

65

65

0

0

Incidentele subsidie om de leefbaarheid in de kernen in stand te houden.

50

0

0

0

0

Expertise inhuren schuldhulpverlening aan ondernemers

0

21

0

0

0

Werken aan werk in Gelderland/ Perspectief op werk/ Uitvoeringsagenda 2.0

5

21

0

0

0

Pilot instapbanen

33

33

33

0

0

Caleidoz, uitstel bezuiniging

0

0

67

67

0

Duurzame mondkapjes

30

0

0

0

0

Totaal gemuteerde lasten

119

6.238

4.717

3.104

1.814

Totale lasten tot de begroting

57.442

61.940

59.600

57.416

56.126

Resultaat voor bestemming

-45.874

-49.183

-47.659

-46.259

-45.369

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2020-2023

184

31

26

26

26

1e Voortgangsrapportage 2020

63

-3

-3

-3

-3

Wijzigingen tot de begroting 2021-2024

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2021-2024

119

143

169

70

3

Totaal onttrekkingen reserves

366

171

192

93

26

Toevoegingen

Primitieve begroting 2020-2023

150

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage 2020

0

0

0

0

0

Wijzigingen tot de begroting 2021-2024

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2021-2024

0

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

150

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

216

171

192

93

26

Resultaat na bestemming

-45.658

-49.012

-47.467

-46.166

-45.343

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen
Gevolgen nieuwe tarieven Wmo
De Wmo zorgproducten zijn opnieuw aanbesteed. De nieuwe tarieven gaan in per 1-7-2020. De nieuwe tarieven zorgen voor een verhoging van de totale Wmo-kosten met afgerond € 420.000. Met name de kosten voor Hulp bij het Huishouden stijgen door de nieuwe tarieven met afgerond € 586.000. Bij de Wmo-begeleiding zijn enkele tarieven verlaagd, waardoor hier de kosten worden verlaagd met ongeveer € 166.000. Per saldo een structureel effect van € 420.000.

Bijdrage Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Sociaal Domein Centraal Gelderland
De bijdragen, voor de diverse modules, aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) voor deelnemende gemeenten is aangepast aan de raming zoals opgenomen in de concept begroting 2021 van de gemeenschappelijke regeling.

Bijdrage aan de GR SDL / RSD
Op basis van de begroting 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking De Liemers v.w.b. de exploitatielasten van de Regionale Sociale Dienst (RSD) wordt de verdeling over de diverse budgetten binnen het sociaal domein geactualiseerd

Actualiseren diverse budgetten minimabeleid
Op grond van de werkelijke lasten 2019 (jaarrekening) en de ontwikkelingen in het eerste kwartaal 2020 actualiseren we de diverse budgetten voor het minimabeleid. De trend van toename van bekendheid en gebruik van minimaregelingen zet zich door en daarmee ook de kosten.

Actualiseren Budgetten Inkomensvoorziening (BUIG)
Rekening houdend met de werkelijke inkomsten en uitgaven over 2019 voor de BUIG (gebundeld budget inkomensdeel) en op grond van de voorlopige bijdrage voor 2020 van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de prognose van de Regionale Sociale Dienst (RSD) van de te verwachten autonome ontwikkeling van de uitkeringslasten voor 2020 actualiseren wij zowel de inkomsten als de uitgaven. Per saldo bedraagt het nadeel in 2021 € 604.000.

Bijdrage aan de BVO DRAN
De komende jaren groeit het tekort op het doelgroepenvervoer als het huidige beleid niet wordt aangepast. In de kaderbrief 2021-2024 is daarbij uitgegaan van de vervoersontwikkelingen uit de begroting van de BVO DRAN. In de businesscase zijn op basis van demografische ontwikkelingen de verwachte vervoersontwikkelingen specifiek voor de gemeente Zevenaar berekend.  Deze ontwikkelingen laten een gunstiger beeld zien. Het vervoer vanuit de Wmo en dagbesteding stijgt naar verwachting met 6%. Het vervoer vanuit de Jeugdwet en Leerlingenvervoer zal naar verwachting hetzelfde blijven en stijgt dus 0%. Het tekort in 2021 komt nu uit op € 129.000 (was € 290.000) en loopt nu op tot € 432.000 in 2024 (was € 1.073.000.De beleidsmaatregelen die in de businesscase genoemd worden kunnen zorgen voor een verdere daling van het bovengenoemde tekort. Op dit moment worden de maatregelen doorgerekend om te onderzoeken of deze ook echt de beoogde kostenbeheersing bewerkstelligen.

Stijging tarieven 2021 Wmo en Jeugd
Vanaf 1 januari 2021 zullen de tarieven binnen de zorg stijgen. Gemiddeld verwachten wij een stijging van 3%. Deze autonome stijging zorgt voor een totale bijstelling van afgerond € 668.000. Een deel van het accres en de extra gelden voogdij en medicijngebruik in de algemene uitkering zijn mede bedoeld voor compensatie van deze kostenstijgingen.

Actualisatie kapitaallasten MJB 2021-2024
Er is een actualisatie gemaakt van de kapitaallasten. De effecten hiervan zijn verwerkt in de begroting.

Invoering nieuwe Wet Inburgering
Via de algemene uitkering ontvangen we voor de invoering, per 1 juli 2021, van de nieuwe Wet Inburgering bijdragen in de invoerings-/uitvoeringskosten. In deze meerjarenbegroting wordt rekening gehouden met de in de meicirculaire 2020 opgenomen (te verwachten) structurele uitvoeringskosten.

Actualisering huuropbrengsten locaties kinderopvang
De aanpassingen betreffen de reguliere indexering, nieuwe en aanpassingen in bestaande huurovereenkomsten.

Aanpassingen Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
De Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS) wordt per 1 januari 2021 aangepast en vroegsignalering van schulden is dan een wettelijke taak van gemeenten. Wij hebben met de pilot 'Schuldenvrij' ervaring opgedaan met het vroegtijdig benaderen van inwoners met beginnende financiële problemen. De aangepaste WGS gaat echter een stap verder en stelt het verplicht voor gemeenten om gegevens over betalingsachterstanden uit te wisselen met zorgverzekeraars, energie- en waterleveranciers, woningcorporaties en om als gemeente hierop actie te ondernemen door contact op te nemen met de betreffende inwoners. Het rijk stelt hier vooralsnog geen extra middelen voor beschikbaar aan gemeenten. De inschatting is dat wij hier extra uitvoeringscapaciteit voor nodig hebben, aangezien het een uitbreiding van taken betreft. Om die reden vragen wij incidenteel extra middelen voor de komende twee jaar (2021 en 2022). Gedurende deze twee jaar kunnen wij ervaring opdoen met de uitvoering van deze aangepaste Wet en brengen we in beeld wat de structurele effecten hiervan zijn.

Actualiseren budget Participatiewet
De raming van de budgetten die de gemeenten ontvangen via de algemene uitkering voor de uitvoering van de Participatiewet zijn aangepast aan de bedragen uit de meicirculaire 2020.

2. Actualisatie bestaand beleid
Invoering nieuw lokaal maatwerkproduct
Er is een nieuw lokaal maatwerkproduct ingekocht met betrekking tot de Hulp bij het Huishouden. De inzet van dit product heeft geen negatieve invloed op de ondersteuning aan onze inwoners. Wel kan door de inzet van dit nieuwe product een bezuiniging worden gerealiseerd van € 200.000.

5. Coronaeffecten
Oninbaar en kwijtschelding 2021
We verwachten als gevolg van de Corona-crisis € 144.000 extra kosten voor oninbaar en kwijtschelding gemeentelijke belastingen. De kosten verrekenen wij in de tarieven Afvalstoffenheffing, Rioolheffing, OZB en Hondenbelasting.

Inkomensregelingen
In de 'Kaderbrief' 2021-2024 is vermeld dat een toename verwacht wordt van het aantal mensen zonder werk met als gevolg een extra financieel nedeel, vanwege hogere uitkeringslasten (BUIG), van € 550.000 voor 2021. In de jaren 2022-2024 bedraagt het nadeel respectievelijk € 450.000 / € 225.000 / € 0. Daarnaast is de in de 'Kaderbrief' verwachte stijging van de kosten van het minimabeleid, op basis van nieuwe inschattingen, naar beneden bijgesteld. In de jaren 2021 t/m 2023 bedraagt het te verwachte extra nadeel respectievelijk € 125.000, (voor de jaren 2021 en 2022) en € 65.000 in 2023.

Meerkosten sociaal domein gerelateerd aan corona
In de kaderbrief 2020-2024 zijn de risico's ingeschat voor het sociaal domein. Het risicobedrag is ten opzichte van deze kaderbrief naar beneden bijgesteld, maar nog altijd verwachten wij een meerjarig effect als gevolg van corona.

6. Herstelplan
Ondersteuning verenigingsleven
Om het verenigingsleven, vrijwilligersorganisaties en de dorpshuizen te ondersteunen en daarmee de toekomstbestendigheid vragen wij een bedrag van € 105.000 voor 2021 en 2022. Deze impuls wordt als volgt verdeeld: - € 30.000 aanvullend subsidiebudget voor sport (p5);- € 10.000 aanvullend voor cultuur (p5);- €  5.000 aanvullend voor EHBO/ Rode Kruis (p6);- € 40.000 aanvullend voor dorpshuizen (ook p6);- € 20.000 aanvullend subsidiebudget voor welzijns- en jeugd- en jongerenverenigingen (p6).

Incidentele subsidie om de leefbaarheid in de kernen in stand te houden.
Dorpshuizen hebben fors minder omzet gedraaid. Hoewel reserves tot op zekere hoogte toereikend zijn, is een tegemoetkoming wenselijk. We hechten veel belang aan de dorpshuizen en willen het behoud stimuleren Wij willen hiertoe eenmalig € 5.000 per dorpshuis beschikbaar stellen ter ondersteuning. Hiervoor vragen wij voor 2020 een budget van in totaal € 50.000.

Expertise inhuren schuldhulpverlening aan ondernemers
De gemeente heeft geen expertise in huis als het gaat om schuldhulpverlening specifiek voor (zelfstandige) ondernemers. Er zijn bedrijven die expertise hebben om ondernemers in schulden te helpen. De mogelijkheden voor samenwerking met hen willen wij onderzoeken, ook als het gaat om preventie en vroegsignalering van schulden bij ondernemers. Hierbij lopen wij samen op met de RSD de Liemers (onderdeel BBZ) en gemeenten Duiven en Westervoort.

Werken aan werk in Gelderland/ Perspectief op werk/ Uitvoeringsagenda 2.0
Eind 2018 is er in de arbeidsmarktregio Midden Gelderland de intentieverklaring “Strategische Agenda Inclusieve Arbeidsmarkt geformuleerd. Onderdeel van deze Strategische Agenda was een Strategische dynamische Uitvoeringsagenda waarin dertien verschillende actielijnen zijn ondergebracht. Echter, deze 13 actielijnen uit het programma Perspectief op Werk  staan door de coronacrisis onder druk. In heel korte tijd is de arbeidsmarkt gekanteld door de COVID-19 crisis. Wij willen met kracht doorzetten en vragen daarom geld aan de gemeenteraad voor het vergroten van de inzet bij de RSD. Het gaat hier om de inzet van 1 dag per week in de periode oktober 2020 tot en met 2021. Wij stellen voor om hiervoor €50.000 vrij te maken Liemers breed. Voor specifiek Zevenaar is dat € 26.000 verdeeld over 2020 en 2021.

Pilot instapbanen
In het nieuwe beleidsplan sociaal domein hebben wij al als doelstelling opgenomen dat wij onze inwoners in trede 1/2a dat een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar en bekend is bij RSD toeneemt met jaarlijks 3%. Wij willen hen scherp in beeld houden. Hiervoor willen wij een pilot starten voor maximaal 10 personen voor de duur van 3 jaar, in samenwerking met RSD de Liemers en andere partners. Op basis van een voorzichtige schatting schatten wij de kosten van deze pilot in op €100.000. Afspraken hierover met onze partnergemeenten of met de RSD zijn er nog niet.

Caleidoz, uitstel bezuiniging
Caleidoz is één van de organisaties met een bezuinigingsopdracht. Vanaf 2022 gaat het om een verlaging van het reguliere subsidiebedrag met € 67.000, vanaf 2023 met € 134.000. De organisatie staat extra onder druk door de coronamaatregelen. Voorgesteld wordt de bezuinigingsopdracht een jaar op te schuiven, dus vanaf 2023 in te voeren.

Duurzame mondkapjes
In de raadsvergadering van 4 november heeft de raad een amendement aangenomen op het herstelplan. Het amendement luidt: voor 1 december 2020 beschikbaar stellen van wasbare mondkapjes aan de inwoners van de gemeente Zevenaar, die in aanmerking komen voor de GelrePas, met een maximumbedrag van € 30.000.

Toelichting mutaties reserves

1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie kapitaallasten MJB 2021-2024
Er is een actualisatie gemaakt van de kapitaallasten. De effecten hiervan zijn verwerkt in de begroting.

6. Herstelplan
Ondersteuning verenigingsleven
Om het verenigingsleven, vrijwilligersorganisaties en de dorpshuizen te ondersteunen en daarmee de toekomstbestendigheid vragen wij een bedrag van € 105.000 voor 2021 en 2022. Deze impuls wordt als volgt verdeeld: - € 30.000 aanvullend subsidiebudget voor sport (p5);- € 10.000 aanvullend voor cultuur (p5);- €  5.000 aanvullend voor EHBO/ Rode Kruis (p6);- € 40.000 aanvullend voor dorpshuizen (ook p6);- € 20.000 aanvullend subsidiebudget voor welzijns- en jeugd- en jongerenverenigingen (p6).

Incidentele subsidie om de leefbaarheid in de kernen in stand te houden.
Dorpshuizen hebben fors minder omzet gedraaid. Hoewel reserves tot op zekere hoogte toereikend zijn, is een tegemoetkoming wenselijk. We hechten veel belang aan de dorpshuizen en willen het behoud stimuleren Wij willen hiertoe eenmalig € 5.000 per dorpshuis beschikbaar stellen ter ondersteuning. Hiervoor vragen wij voor 2020 een budget van in totaal € 50.000.

Expertise inhuren schuldhulpverlening aan ondernemers
De gemeente heeft geen expertise in huis als het gaat om schuldhulpverlening specifiek voor (zelfstandige) ondernemers. Er zijn bedrijven die expertise hebben om ondernemers in schulden te helpen. De mogelijkheden voor samenwerking met hen willen wij onderzoeken, ook als het gaat om preventie en vroegsignalering van schulden bij ondernemers. Hierbij lopen wij samen op met de RSD de Liemers (onderdeel BBZ) en gemeenten Duiven en Westervoort.

Werken aan werk in Gelderland/ Perspectief op werk/ Uitvoeringsagenda 2.0
Eind 2018 is er in de arbeidsmarktregio Midden Gelderland de intentieverklaring “Strategische Agenda Inclusieve Arbeidsmarkt geformuleerd. Onderdeel van deze Strategische Agenda was een Strategische dynamische Uitvoeringsagenda waarin dertien verschillende actielijnen zijn ondergebracht. Echter, deze 13 actielijnen uit het programma Perspectief op Werk  staan door de coronacrisis onder druk. In heel korte tijd is de arbeidsmarkt gekanteld door de COVID-19 crisis. Wij willen met kracht doorzetten en vragen daarom geld aan de gemeenteraad voor het vergroten van de inzet bij de RSD. Het gaat hier om de inzet van 1 dag per week in de periode oktober 2020 tot en met 2021. Wij stellen voor om hiervoor €50.000 vrij te maken Liemers breed. Voor specifiek Zevenaar is dat € 26.000 verdeeld over 2020 en 2021.

Pilot instapbanen
In het nieuwe beleidsplan sociaal domein hebben wij al als doelstelling opgenomen dat wij onze inwoners in trede 1/2a dat een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar en bekend is bij RSD toeneemt met jaarlijks 3%. Wij willen hen scherp in beeld houden. Hiervoor willen wij een pilot starten voor maximaal 10 personen voor de duur van 3 jaar, in samenwerking met RSD de Liemers en andere partners. Op basis van een voorzichtige schatting schatten wij de kosten van deze pilot in op €100.000. Afspraken hierover met onze partnergemeenten of met de RSD zijn er nog niet.

Caleidoz, uitstel bezuiniging
Caleidoz is één van de organisaties met een bezuinigingsopdracht. Vanaf 2022 gaat het om een verlaging van het reguliere subsidiebedrag met € 67.000, vanaf 2023 met € 134.000. De organisatie staat extra onder druk door de coronamaatregelen. Voorgesteld wordt de bezuinigingsopdracht een jaar op te schuiven, dus vanaf 2023 in te voeren.

Duurzame mondkapjes
In de raadsvergadering van 4 november heeft de raad een amendement aangenomen op het herstelplan. Het amendement luidt: voor 1 december 2020 beschikbaar stellen van wasbare mondkapjes aan de inwoners van de gemeente Zevenaar, die in aanmerking komen voor de GelrePas, met een maximumbedrag van € 30.000.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2020 10:23:42 met de export van 11/12/2020 10:05:37