Beleid
Als verbreding van het GRP 2012-2016 heeft de gemeente in samenwerking met drie Liemerse gemeenten en het waterschap Rijn en IJssel het “Watertakenplan De Liemers 2017-2021” opgesteld. Dit beleidskader verwoordt de gezamenlijke visie van de Liemers op zowel de afvalwaterketen als het stedelijk water. Zowel gemeenten als waterschap ondersteunen hierbij de gekozen strategie, maar behouden hierbij ieder hun eigen wettelijke taken en verantwoordelijkheden. Aanvullend op de bestaande beleidsstukken is door de vier organisaties in dit Watertakenplan gekeken naar een gezamenlijke strategie ten aanzien van interacties binnen de afvalwaterketen en het stedelijk water. Specifiek voor het gebied De Liemers vormt dit Watertakenplan op onderstaande vier thema’s een verbijzondering van algemeen beleid. De thema’s zijn:
Na de gemeentelijke herindeling zijn de werkzaamheden die voortvloeien uit de watertakenplannen van de twee voormalige gemeenten Zevenaar en Rijnwaarden geharmoniseerd. |
---|
Kwaliteitsnormen
De gemeente draagt zorg voor de inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater vermengd met bedrijfsafvalwater, afvloeiend hemelwater, grondwater of ander water. De ontvangst en zuivering van het door de gemeente ingezamelde (stedelijke) afvalwater is de taak van het waterschap. Daarnaast draagt het waterschap zorg voor de waterhuishouding. Deze zorgplichten dienen in onderlinge samenwerking tussen de Liemerse gemeenten en het waterschap goed te worden uitgevoerd. Informatie hierover is beschreven in het rapport “Watertakenplan De Liemers 2017-2021”. |
---|
Beleidskaders
Onderhoud
Waterschap en gemeenten dragen zorg voor de instandhouding van de afvalwaterketen en het watersysteem zodanig dat voorzieningen goed blijven functioneren en geen gevaar optreden voor de volksgezondheid, het milieu of voor de leefomgeving. Jaarlijks zijn hiervoor activiteiten gepland zoals het vervangen en renoveren van objecten, uitvoeren van onderzoek, planvorming en beleid en zorg dragen voor het beheer en onderhoud. Deze werkzaamheden zijn meestal periodiek en/of cyclisch van aard. Waterschap en gemeenten willen de komende jaren toegroeien naar een meer risicobewust beheer voor het uitvoeren van de watertaken. Dit is onderdeel van de implementatie van assetmanagement om te komen tot een meer doelmatiger waterbeheer. In 2019 en 2020 zijn twee grote projecten gestart waarin voor een integrale gebiedsaanpak is gekozen. Dit betreft de revitalisering Giesbeek (in uitvoering) en Angerlo (in voorbereiding). Deze projecten worden bekostigd uit de voorziening riolering, welke gebaseerd is op het watertakenplan. Daarnaast is er voor deze projecten geld beschikbaar gesteld uit de voorziening wegen. In 2020 en 2021 starten wij met een voorbereiding op het project Revitalisering Tolkamer en Tuindorp. Dit project vloeit voort uit het vervangingsplan riolering en wegen. |
---|
Ontwikkelingen
Als gevolg van onder meer klimaatverandering hebben woningen die gebouwd zijn voor 1976 en op stroken zijn gefundeerd, kans op verzakkingen. |
---|
Financiën
In onderstaande tabel zijn de kosten voor het beheer en onderhoud uiteengezet.
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Beheersystemen en IT | 106 | 106 | 106 | 106 | 106 |
Doorbelastingen | 795 | 863 | 863 | 863 | 863 |
Dotatie voorziening | 751 | 805 | 893 | 886 | 886 |
Onderhoud en reparaties | 712 | 701 | 701 | 701 | 701 |
Onderzoeken | 202 | 202 | 202 | 202 | 202 |
Overige lasten | 277 | 277 | 277 | 277 | 277 |
Totaal | 2.844 | 2.954 | 3.043 | 3.036 | 3.036 |