- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Omschrijving
Alliander N.V. is een nutsbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon en zorgt voor de levering van energie. Het bedrijf telt 5,7 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander.
Aandeel in %
0,45
Ontwikkelingen
Het dividend over 2019 is ten opzichte van 2018 gedaald als gevolg van een lager nettoresultaat in 2019, met name veroorzaakt door de incidentele boekwinst op de verkoop van Allego in 2018.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2030 zo’n 1,5 miljoen bestaande woningen in Nederland aardgasvrij zijn. De overheid heeft besloten dat Nederland in 2050 helemaal aardgasvrij is. Als netbeheerder speelt Alliander een cruciale rol in deze omschakeling.Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
Resultaat partij
251.000
Eigen vermogen
4.224.000
Vreemd vermogen
4.567.000
Toelichting
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Openbaar belang en doel
Ataro heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro wordt uitgeoefend door de wethouder van Dellen.
Aandeel in %
100
Ontwikkelingen
N.a.v. het onderzoek naar de verzelfstandiging van het sportbedrijf in 2019 door de rekenkamercommissie heeft de gemeenteraad geadviseerd om een aantal aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen. De gemeente is met Ataro in overleg over de implementatie van deze aanbevelingen.
Prestaties
Prestatie afspraken moeten nog nader ontwikkeld worden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
1.851
1.809
1.574
1.574
1.574
1.574
Resultaat partij
135
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
De gemeente blijft als enig aandeelhouder bij tegenvallende exploitatieresultaten uiteindelijk financieel verantwoordelijk.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en doel
De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Aandeel in %
0,02
Ontwikkelingen
Belangrijkste instrumenten van BNG Bank om maatschappelijke impact te creëren zijn haar kredieten in alle looptijden tegen aantrekkelijke voorwaarden. De omvang van nieuw verstrekte langlopende kredieten bedroeg 14 miljard Euro.
Met deze financiering draagt de bank bij aan lage kosten voor gemeenten, woningcorporaties, zorg en onderwijs en projecten op het gebied van energie en infrastructuur. Belangrijke thema's zijn verduurzaming en de energietransitie.Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
Resultaat partij
163.000
Eigen vermogen
4.991.000
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
18 gemeentes in Gelderland, in een gemeenschappelijke regeling vastgelegd.
Beleidskaders
-Verordening Leerlingenvervoer (gemeente Zevenaar 2018);
-Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 (2020).Openbaar belang en doel
De vervoersorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van reizigers en hun sociale netwerk en wordt erop toegezien dat het aanvullend vervoer ook in het buitengebied en de kleine kernen voldoende gewaarborgd is en dat het vervoer een optimale aansluiting heeft op het openbaar-vervoer-netwerk.
Bestuurlijk belang
Deelname in bestuur door portefeuillehouder.
Aandeel in %
8,40
Ontwikkelingen
Nieuwe contractering vanaf 1 augustus 2020. Door coronamaatregelen toename van de kosten in het aanvullend openbaar vervoer. Deze extra kosten worden (gedeeltelijk) vergoed door de provincie en/of rijksoverheid. Het lokale beleid is bepalend voor de omvang van de vervoersvoorziening. Er is een businesscase in ontwikkeling om tot beheer van kosten te komen.
Prestaties
Door de deelnemende gemeenten is de sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer bij de vervoersorganisatie neergelegd. Voor het uitvoeren van de taak aanvullend vervoer is de vervoersorganisatie een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Gelderland waarin wordt overeengekomen dat de vervoersorganisatie de taak van het aanvullend vervoer (basismobiliteit) uitvoert voor de provincie Gelderland.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
1.657
1.703
1.957
2.177
2.419
2.686
Resultaat partij
224
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
8.796
Toelichting
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
55 Nederlandse en Duitse gemeenten en regionale overheden
Beleidskaders
De doelstellingen zijn vastgelegd in de “Strategische Agenda 2020: Grensallianties in de Rhein-Waal-Regio”
Openbaar belang en doel
De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
2,20
Ontwikkelingen
Er is een nieuwe strategische visie voor de Euregio voor de periode tot 2030 in voorbereiding: de Strategische Agenda 2025+. Einde 2020 wordt de nieuwe strategische visie vastgesteld door de Euregioraadsvergadering.
De Euregio wil zich de komende jaren vooral richten op:
1. Klimaatadaptatie en economie
2. Arbeidsmarkt en onderwijs
3. Leefbaarheid
4. Euregionale identiteit.
Verder richt de Euregio zich op de voorbereiding op Interreg 6-subsidieprogramma. Het huidige Interreg programma loopt af eind 2020, met uitlopen tot eind 2023, en de nieuwe programma-periode zal starten medio 2021.Prestaties
Er zijn geen concrete prestaties geformuleerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
11
11
11
11
11
11
Resultaat partij
Eigen vermogen
1.650
Vreemd vermogen
2.621
Toelichting
€ 0,29 per inwoner.
Risico's
Het algemene financiële beheer van de Euregio Rijn - Waal wordt bij begroting, jaarrekening en begrotingswijziging van de Euregio getoetst en beoordeeld door de commissie financiën en projecten en de Euregioraad. Op dit moment is met in aanmerking nemend het eigen vermogen geen sprake van grote actuele risico ’s .
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem-Nijmegen
Omschrijving
Het gemeenschappelijk orgaan is een samenwerkingsverband dat de belangen behartigt van 18 deelnemende gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Dit kunnen individuele belangen zijn, maar ook regionale. Daarnaast voeren zij gemeenschappelijke taken uit voor de gemeenten in de regio.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Openbaar belang en doel
Orgaan voor de gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen voor overleg en afstemming op de beleidsterreinen economie, mobiliteit en wonen. Voor de stimulering van de economische ontwikkelingen van de regio is een triple helix samenwerking tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheden opgericht in de vorm van de Stichting Economic Board.
Bestuurlijk belang
Het Bestuurlijk Overleg bestaat uit 18 leden; van iedere gemeente de burgemeester.
Aandeel in %
5,42
Ontwikkelingen
Vanaf 2019 is het initiatief genomen om te komen tot versterking van de regionale samenwerking. Die versterking is nodig vanwege een dubbele urgentie: slagkracht in de opgaven én transparantie/ democratische legitimatie. De regio heeft een te bleek profiel en benut daardoor onvoldoende de potenties. Daarnaast voelen de raden en colleges van de Regio onvoldoende zicht en grip op de regionale agenda. In een proces met betrokkenheid van alle colleges en raden, maar ook andere overheids- en maatschappelijke partners zijn voorstellen in ontwikkeling om met de regionale samenwerking weer een flinke stap voorwaarts te zetten en de Regio Arnhem Nijmegen terug te brengen in de top van de Nederlandse metropoolregio’s. Einde 2020 zullen de gemeenteraden zich over de voorstellen uitspreken.
Prestaties
Het gemeenschappelijk orgaan is vooral voor overleg en afstemming. Er zijn geen prestatieafspraken geformuleerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
81
83
83
83
83
83
Resultaat partij
84
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
De bijdrage van de gemeente bedraagt met ingang van 2019 € 1,88 per inwoner:
€ 1 voor Economic Board
€ 0,88 voor Gemeenschappelijk OrgaanDe bijdrage voor Economic Board loopt tot en met 2020 en wordt in 2020 opnieuw overwogen.
Risico's
Het GO is een overlegorgaan. Het heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan niet op eigen naam rechtshandelingen aangaan. De risico’s zijn daarom zeer beperkt.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
Integraal Onderwijs Huisvestingsplan 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
45
Ontwikkelingen
De resultaten van een haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting van o.a. het voortgezet onderwijs kunnen gevolgen hebben voor de begroting vanaf 2022.
Aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling in verband met de wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen worden eveneens voorzien.Prestaties
Adequate huisvesting voortgezet onderwijs
Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
1.054
956
895
899
912
911
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen naarmate het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
- Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.)
Leisurelands (R.G.V. Holding B.V.)
Omschrijving
Leisurelands BV is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
Ontwikkelingen
De huidige aandeelhoudersovereenkomst loopt tot eind 2021. Leisurelands heeft sterk de ambitie om in een concurrerende en snel veranderende markt een toonaangevende rol te spelen en verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en ambitieuzer recreatiebedrijf. Hierbij zijn een duurzame leefomgeving en maatschappelijke rendement belangrijke pijlers.
De liquidatie van het RAL (recreatieschap Achterhoek Liemers) is afgerond. De voormalige gemeente Rijnwaarden was deelnemer aan de gemeenschappelijke regeling RAL.
Kees Rutten is door de aandeelhouders benoemd tot directeur – bestuurder van Leisurelands. Hij is op 1 juni 2020 gestart en de opvolger van Erik Droogh die eind 2019 Leisurelands verliet.Prestaties
Beheer van terrein Rhederlaag dat grotendeels openbaar toegankelijk is.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
Resultaat partij
4.422
Eigen vermogen
68.893
Vreemd vermogen
15.487
Toelichting
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille. Leisurelands keert tot op heden geen dividend uit.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de Liemerse gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
Ontwikkelingen
De ODRA bereidt zich voor op de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen.
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
616
628
632
632
632
632
Resultaat partij
-9
Eigen vermogen
763
740
740
Vreemd vermogen
4.480
900
900
Toelichting
De werkprogramma's worden beschouwd als een begroting op basis van outputfinanciering. Er zal worden gerapporteerd op basis van input maar ook op basis van geleverde producten en daaraan verbonden kosten.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is nog positief. De impact van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouwen is nog niet in te schatten.
Programma
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening
- Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
Begin 2020 is de GR Reinigingsdienst De Liemers als gevolg van de herindeling en nieuwe regelgeving over GR’s opnieuw vastgesteld.
Openbaar belang en doel
De RDL voert voor de deelnemende gemeenten taken uit op het gebied van reiniging en afvalinzameling. Voor het afvalbeleid is het lokale beleid leidend.
Bestuurlijk belang
Namens onze gemeente maken drie raadsleden en één wethouder deel uit de klankbordgroep. De wethouder maakt deel uit van het dagelijks bestuur.
Aandeel in %
42,50
Ontwikkelingen
Sinds begin 2020 is het afvalinzamelsysteem in de gehele gemeente ook voor de inzameling van papier en PMD (plastic, metalen en drankenkartons) geharmoniseerd.
In de loop van 2020 heeft RDL het transport en de vermarkting van de meeste afvalstromen van het aanbiedstation in Lobith in eigen beheer genomen. De voorbereidingen voor de aanleg van een nieuw aanbiedstation in Zevenaar zijn begonnen.Prestaties
Inzameling van diverse afvalstromen, exploitatie van aanbiedstations in Zevenaar en Lobith, straatvegen en leegmaken van prullenbakken.
Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
1.560
1.833
1.810
1.810
1.810
1.810
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
Er is geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de RDL. Voor de taken van de RDL is de 'open einde' systematiek van toepassing waarbij bij een tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
- Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Beleidskaders
Inkoopbeleid 2021 (vernieuwd)
I-visie en I-strategie
Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestaat uit een vertegenwoordiger van elk van die colleges, bij voorkeur de burgemeester.
Aandeel in %
52
Ontwikkelingen
Wat de bezuinigingen betreft is in het bestuur van de SDL afgesproken dat het samenwerkingsverband zich in eerste instantie richt op de opgave voor 2022: 2,5% bezuiniging. Deze opgave zal in de volgende begroting voor 2022 worden gerealiseerd.
Daarna wordt naar het vervolg gekeken. Wat Zevenaar betreft ligt er voor 2023 nog een opgave van 5% bezuiniging.
De omvorming van de SDL tot twee bedrijfsvoeringsorganisaties (BVO's) per 1 januari 2021 is met een jaar uitgesteld. In de tussentijd wordt gekeken naar alternatieven voor een betere governance van de SDL binnen de bestaande gemeenschapelijke regeling.
Het coronavirus heeft ook ingrijpende gevolgen voor SDL: denk aan uitvoering ToZo voor RSD en het faciliteren van het thuiswerken voor RID.Prestaties
RID:
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende Service Level Agreement (SLA) voor ICT verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
5.582
5.516
5.490
5.502
5.615
5.699
Resultaat partij
19
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
48
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
107
154
134
134
134
134
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt op gering geschat.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
- beleidsplan veiligheidsregio 2020-2023
Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commsie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
Ontwikkelingen
VGGM heeft een voorstel in voorbereiding om de verdeelsleutels van de kosten te heroverwegen. Dit kan resulteren in herverdeeleffecten tussen de gemeenten onderling. Het proces wordt waarschijnlijk uitgesteld tot in ieder geval na de herijking van het gemeentefonds. Gezien de impact die een herijking van de verdeelsleutels heeft, dient een goede afweging van de financiële consequenties voor de gemeenten vanzelfsprekend zorgvuldig te gebeuren.
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
3.572
3.821
3.908
3.908
3.908
3.908
Resultaat partij
1.472
Eigen vermogen
7.367
Vreemd vermogen
13.096
Toelichting
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
De bijdrage van Zevenaar aan VGGM bestaat uit de bijdragen voor brandweer, Bevolkingszorg, GGD, JGZ en RVP volgens de vastgestelde begroting van VGGM, aangevuld met maatwerk voor JGZ.Programma
1. Veiligheid
- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens.
Aandeel in %
0,60
Ontwikkelingen
Vitens keert geen dividend over het boekjaar 2019 uit aan haar aandeelhouders. De solvabiliteit is gedaald onder de 30% en hiermee voldoet Vitens niet aan de continuïteitsdoelstelling van een solvabiliteit van minimaal 30%.
Conform het financieel beleid wordt daarom geen dividend uitgekeerd. De financiële ratio’s van de onderneming staan onder druk door verplichte verlaging van het toegestane bedrijfsresultaat en het hogere investeringsniveau. Ook voor de komende jaren is de verwachting dat Vitens om voormelde redenen geen dividend uit zal kunnen keren. In relatie tot deze ontwikkelingen onderneemt Vitens een aantal acties om op de middellange termijn weer perspectief te krijgen op verbetering van de financiële ratio’s en de dividenduitkering die daarmee samenhangt.Prestaties
De aandeelhouders van Vitens geven steun aan een omvangrijk investeringspakket om de drinkwatervoorziening op peil te houden. Toenemende droogte, in combinatie met een stijgend waterverbruik, vragen om extra capaciteit voor winning en productie van drinkwater. Het watersysteemstaat onder druk. De droogte in Nederland heeft grote impact op de kwaliteit en kwantiteit van bronnen en de productie en levering van drinkwater. De kosten van winning en productie lopen op en er zijn extra investeringen nodig in kwaliteit en capaciteit.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
Resultaat partij
41.400
Eigen vermogen
533.300
Vreemd vermogen
1.289.700
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP) en Regionaal Bureau Leerplicht.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:
- Samen sterker staan in de transformatie van het sociaal domein;
- Samenwerking moet leiden tot verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendrukverlaging bij aanbieders door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.
Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:
- Op eenduidige wijze uitvoeren van de Leerplichtwet;
- Uitvoering geven aan de regionale RMC-taak (regionale meld- en coördinatiefunctie) op het gebied van voortijdig schoolverlaten;
Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren.
Samenwerking bij het WSP heeft als doel:
- Het vanuit één servicepunt samen met UWV benaderen van werkgevers en het matchen zodat er werkplekken ontstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert voor inwoners van gemeenten nieuwe kansen op om hun inkomenspositie en leefomstandigheden te verbeteren.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
9,40
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2019Begroting
2020Begroting
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Bijdrage gemeente
480
491
477
477
477
477
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de MGR. Ten behoeve van de MGR is de 'open einde’ systematiek van toepassing waarbij bij een tekort de deelnemende gemeenten bij moeten betalen en bij een overschot geld terug krijgen. Het risico hiervoor ligt dus bij de deelnemende gemeenten.
Programma
6. Sociaal domein